SeBuah HaRaPaN..............

Tentang Harapanku............
Tentang Harapan kewujudan....
Tentang Harapan Mengenali....
Tentang Harapan Penantian....
Tentang Harapan Kasih........
Tentang Harapan Sayang.......
Tentang Harapan Sebuah Cinta Sejati....
Layakkah...
Diri Ini...Merasai Kepahitan dan Kemanisan Cinta...
Atau Cinta Hanya Satu Kesakitan.

Cak-Cak

Followers

Isnin, Mei 02, 2011

Ku Harap Cinta 2





PART 2

Di  meja VIP

“Boleh saya duduk kat sini” kata lelaki itu yang tiba-tiba ada di sebelahku.

“Silakan” kataku pada pemuda itu tanpa melihat wajahnya.

“Mana suami puan?” katanya lagi.

“Ha!” aku terus terpandang wajah pemuda yang duduk di sebelahku.

“Erm...sa..sa..saya....”alamak tergagap pulak aku ni tetiba je melihat pemuda ‘gila seks” tadi. Dengupan jantung dah tahap kronik ni takut beb.... kang dia nak apa-apa aku kat sini bahaya ni. Aku kena minta tolong jerit camni help..help...help ke kat sini. Sempat lagi aku melalut tu. Harapan aku cuma satu lelaki yang memelukku tadi datang sekali lagi menyelamatkan ‘diriku’ ini. Aik apasal pulak aku terfikir ‘lelaki’ tadi jadi heroku.

“Kat sini rupanya sayang....abang cari merata tau,jangan la merajuk camtu dengan abang. Sayang suka main ‘sembunyi-sembunyi’ dengan abang kan?”. Suara vokal tu cam pernah aku dengar je la. Aku bermonolog.

Suara sumbang tu cam.....Ha! tu dia suara heroku dah mai la...?.Pucuk di cita ulam mendatang. .....hero ke? atau lelaki ni saje nak cari nahas kat aku ni, dah la panggil aku sayang beb....boleh cair hatiku ini yang dah lama ketandusan kata-kata indah. Ops! Alamak..... makin melalut la pulak kau ni Amanina.Dah la tak kenal maka tak cinta kat ‘lelaki’ tu. Pastu suka suki je panggil sayang...sayang bagai ye...baik punya cilok beb.

Aku terus berpaling memandang wajah ‘lelaki’ itu. Aku tergamam dan terkedu tanpa kata apabila gelas yang aku pegang jatuh dari peganganku dan tertumpah kat seluar dan kasut berkilatnya tu. Tak sempat lihat wajahnya beb... sebab dah kalut sangat tak tau nak buat apa. Sekali lagi kau memalukan diri sendiri Amanina.

“Erm...ma...maa..maaf...en...” kataku yang tergagap-gagap tanpa memandangnya.

“Sayang ni.... suka gopoh camni tau...siap la balik rumah nanti” Marahnya lagi kepadaku. Aku pula dah jadi ‘tunggul’ yang menunggu hukuman sambil pandanganku ke arah pemuda ‘gila seks’ di sebelahku. Mataku terkebil-kebil memandang pemuda ‘gila seks’ itu berbanding memandang wajah lelaki yang memarahiku. Tadi dah puji-puji jadi hero.... camni tak jadi hero pun takpa, jadi herot je la huhuhuhu.....

“Aaa...” kataku lagi...tak sempat-sempat beb..baru nak marah ni..aku dah macam-macam rasa ni...rasa marah,geram, benci, suka...’aik suka’?...mana ada suka la...rasa nak telan orang ada la...dah tekak ni rasa oren je dari tadi apa tak... minum air oren je, tak makan apa-apa lagi ni beb.

“Abang pegi toilet jap, sayang jangan ke mana-mana tau. Tunggu abang kat sini” katanya lagi sebelum aku memandang ke arahnya. Aku Cuma dapat melihat kelibat belakangnya aje. Lelaki tu cepat je berlalu pergi tau Isy...napa la tak sempat tengok wajah dia. Dah la aku ni mudah hilang ingatan kalau nak cam muka orang. Isy..isy asyik melepas je baru je nak ‘baik-baik sayang’ kat dia.

   Aku berpaling semula ke arah pemuda ‘gila seks’ di sebelahku. Aku lihat dia pun dah lesap, ingatkan ada lagi duduk kat sebelah aku. Erm...lantaklah....yang penting dia tak ganggu aku lagi.


   Selesai je acara perasmian tu aku segera beredar untuk balik ke bilik. Penat beb..bukan penat apa, penat.... otak nak fikir orang yang muncul tiba-tiba mengaku dia ‘suami tercinta’ aku. Suka hati je tau introduce kat kawan-kawan dia yang aku ni ‘bini’ dia. Ingatkan dia tak muncul lagi selepas balik dari toilet tadi.Dah la macam-macam jadi dalam beberapa jam ni, buat semak je ingat tau. Bagi aku, aku kat sini cuma menjadi pemerhati je bukan tahu apa-apa tentang kesenian ni, tak faham la nak tafsir-tafsir lukisan tu semua. Aku cuma menjadi wakil syarikat je, tu pasal lah aku di hantar kat sini. Dah nasib badan kalau di suruh nyanyi kat toilet boleh lah hehehehe........


.............................................................................................................................................................................


     Di bilik, aku terus campak je kasut dan beg tangan yang ku genggam dari tadi. Apa tak... boleh pulak tiba-tiba kasut yang aku pakai tadi boleh patah tumitnya masa nak menuju kat lif. Nasib baik takda orang yang nampak aku jatuh tergolek kat pintu lif tu. Malunya... kalau ada yang lihat malunya beb.

“Wah...katil tu dah panggil aku ni,baik punya landing  pasni. Jangan ada gangguan fizikal dan mental sudah la....uda-uda ye fikiran gue nak istirahat aja ni...(aku cakap cam tak ngam je ala-ala minah tak jadi indon huhuhu)”. aku membebel sorang-sorang.

Tok...tok...tok...
Tok..tok..tok...

“Aduh..ada je nak menggangu ketenteraman awam time camni”. Aku terus berlalu ke pintu dan membukanya.

“Maaf  ibu....gangguin ibu malam-malam begini. Saya cuma mahu serahkan sampul ini bersama bunganya. Ada  tetamu ke hormat suruh nyampain kepada ibu. Sekali lagi maaf ya ibu.” Aku lihat pekerja hotel itu tunduk dan segera berlalu.

“Erm...sapa punya idea la kirim sampul surat camni time orang nak tido. Sekarang kan dah canggih.... email ke, sms ke, web conferehencing ke atau apa-apa la. Ni tak...cam zaman dulu-dulu pulak” aku membebel lagi. Tapi kenapa setangkai bunga rose pink ..... dah la aku alergik warna pink. Bunga warna merah takpa la jugak, dah tentu-tentunya aku suka.Bila aku buka je sepasang ‘getah rambut; kecik yang cukup comel jatuh ke lantai.

  Aik....... orang ni ingat aku kanak-kanak riang ke nak pakai benda alah camni. Kalau nak bagi kat anak aku pun tak boleh sebab anak aku kan hero yang tampan. Tapi cute pulak bila ku pandang-pandang...jangan segan-segan.....ops! terlebih sudah. Yang tak tahan tu siap guna sampul A4 pulak buat letak benda alah ni cam nak hantar resume je. Ni mesti bajet sampul dah abis jual kat Bali ni, ops! kan dah malam buta ni mana nak ‘rompak’ sampul bunga-bunga lagi Amanina. Hehehehe....ops! sekali lagi sorry.........(banyaknya ops!) teringat pulak nyanyian kanak-kanak riangku ALIKA......ALIKA..... OPS...OPS...OPS...ALIKA OPS...ALIKA OPS........hahahahaha......melalut je.....bukan orang faham pun Amanina.... hanya kau je faham bahasa tu tau. Aku dah menguap tak tahan dah nak tidur beb..esok-esok je la sambung melalut kau tu Amanina.

Keesokkan harinya......

    Aku buka sekali lagi sampul ‘resume’ tu (A4 beb). Aku keluarkan kembali getah rambut comel tu...tetiba ada kertas melayang kat katilku juga terlurut. Aik..tak perasan pulak semalam ada surat kat dalam sampul ni...pakai ‘kertas kajang’ beb. Ntah dari mana ‘si pengirim’ ni cekau. Betul-betul kes tak cukup bajet la tu hehehe.....bila aku cuba baca je...ada pulak yang mengganggu pagi-pagi ni. Tak sempat menyempat.

Ring...ring...ring....
Ring...ring...ring....

   Baru pukul 7 pagi dah sibuk-sibuk ingatkan aku majlis bermula pukul 9 pagi nanti. Orang tahu la... tu pasal la aku tak tidur balik lepas solat tadi. Daripada membebel puan Amanina baik kau bersiap kang ada yang lambat nak touch up bagai. Aik mengaku puan pulak...sejak bila pulak tu? Hatiku berkata lagi. ade je dengki tau kalau aku nak berangan.sikit. Bukannya aku ni.....aku ni.....ntah la...apa-apa pun boleh, bukan ada kisah pun tentang status kau tu. Dan tak ada siapa pun yang tahu kecuali family Camelia.....dan cuma yang paling mengetahui adalah..........

      Tuhan saja yang tahu perasaaanku....... berperang dengan suasana....hingga kan ku terpaksa....(suka menyumbangkan suara yang sedia sumbang).



...........................................................................................................................................................................

    Kat dewan kesenian tu aku tak tahu nak buat apa. Sebabnya aku tak berminat nak tahu simbolik daripada lukisan yang di pamerkan. Aku ni buta seni lukisan tau. Dari sekolah lagi aku tak minat melukis, nasib la subjek tu tak wajib di ambil masa sekolah dulu. Aku sanggup ambil subjek sains rumahtangga daripada pilih bidang lukisan sampai la... form 5 aku pilih subjek geografi, akaun dan sastera je. Aku tak sanggup pilih subjek lukisan sebabnya aku tak pandai melukis.... buruk rupanya kalau Amanina melukis.

         Namun kelekaanku, di kejutkan dengan laungan pengacara majlis mempersilakan dan menyebut nama yang seakan akan aku kenali. Tapi di mana ya.

“Di persilakan Bapak.... eh silap... Tuan gitu ya(pengacara itu bercelucon)...Tuan Irfan Naufal Bin Dato Nahar naik ke pentas untuk untuk menyumbangkan dana yang disediakan.”

“Ha! Nama itu...seperti....” Aku terus berpaling memandang ke pentas melihat wajah yang di sebutkan. Aku terkedu.

     Mataku asyik memandang wajah itu. Sedang aku ralit memandang, dia juga merenung tepat ke mataku. Alamak.....malunya.......aku terus tunduk  dan mengalihkan pandanganku. Bukan kah wajah dan namanya aku kenal. Dan bukannya aku kalau nak mengingat wajah dan nama orang aku selalunya failed.Tapi dia dah..........

“Hai sayang.....” tetiba je muncul lagi suara tak merdu ni. Aku tak memandangnya. Semalam pun bila ‘lelaki’ ni memperkenalkan aku kepada rakan-rakannya yang aku ni ‘bini’ dia... aku cuma tunduk je tanpa memandang wajahnya. Bersuara pun tak, ntah la malas nak layan.... kang makin panjang pulak penipuannya.

“Erm....ye cik aaa...aaa...ab..”aku terus memandang ke arahnya. ops! aku terkedu sekali lagi. sebenarnya tadi nak jadikan lakonan menjadi la... tengok-tengok, aku pulak tergamam pandang wajah tampan ‘lelaki’ ni. Tak terkata lah beb. Matanya tu cam ada yang seiras je...feeling.... bebola mata itu......tenangnya....buat Amanina tetiba merindu...... matanya......Ha!!!!.......tidak.......tidak.....tak boleh jadi ni Amanina.
  
        Kenapa aku, sejak akhir-akhir ni ingat padanya. Tak dapat ku luahkan dengan kata-kata. Aku tak pernah kenalinya tapi semakin lama hatiku berdebar-debar seolah-olah dia semakin dekat dengannya. Sudahlah Amanina... dunia kau hanya untuk ‘buah hati’ yang satu-satunya. Kau hidup ni pun, untuk berbakti kepada anakmu. Berhenti berharap....tapi suara hati kau bagaimana pulak?

Di sini aku masih sendiri
Merenungi hari-hari sepi
Aku tanpamu masih tanpamu


Bila esok hari datang lagi
Ku coba hadapi ‘tuk semua ini
Meski tanpamu oh meski tanpamu


Bila aku dapat bintang yang berpijar
Mentari yang tenang bersamaku di sini
Ku dapat tertawa menangis merenung
Di tempat ini aku bertahan


Suara dengarkanlah aku
Apa khabarnya pujaan hatiku
Aku di sini menunggunya
Masih berharap di dalam hatinya


Suara dengarkanlah aku
Apakah aku selalu di hatinya
Aku di sini menunggunya
Masih berharap di dalam hatinya


Kalau ku masih tetap disini
Ku lewati semua yang terjadi
Aku menunggumu aku menunggu


(sorry....lagu indon berkumandang sebentar feeling beb layan perasaan cam kena je kan huhuhu......)

      Jangan bermain dengan suara hatimu yang berharap dia akan kembali. Tatapan itu cuma permainan perasaan sahaja. Aku kembali dari kelekaanku. Aku lihat dari jauh pemuda ‘gila seks’ itu juga menghampiri dengan wanita di sebelahnya.

“Sayang...kenapa ni?” ‘suami tercinta’ menyedarkan aku dari lamunan.

“Erm...tak ada apa-apa.” Aku menjawab pertanyaan ‘suami tercinta’.

“Aik!!!...boleh cakap rupanya, ingatkan ‘ter’bisu bila pandang wajah abang yang hensome ni” Ayat tak boleh nak blah tu dari seorang lagi mat perasan yang ku kenali harini. Pemuda ‘gila seks’ itu segera duduk di sebelahku tanpa segan silu walaupun  sebelahku ini ada ‘suami tercinta’.

     Dan aku pulak tanpa rasa bersalah dan segan silu memaut lengan ‘suami tercinta’di sebelahku. Rasa nak selamat je dari pemuda ‘gila seks’ ni sebenarnya bukan ada niat lain pun. Tapi cam best je lah....rasa ..rasa....ntah..tak tahu nak cakap apa.

“Hai...” wanita di sebelahnya menghulurkan tangan ke arahku. Mak ai...ni pelakon lah Nia Ramadhani pelakon yang bawak watak dalam sinetron bawang putih bawang merah tu. Tak sangka pulak jumpa kat sini. Aik!!!...kenapa dia ada dengan pemuda yang tak berapa nak jahatlah kiranya.... (setelah aku timbang tara lah.).... ni boleh bersama pulak... cam kamceng je. Aku sambut hulurannya. Terkedu beb... cantik dan manis cam gula....

“Wajah kamu sih seperti...pernah ku melihatnya”(dia berfikir sejenak)

“Kamu...ooo... ya iya...ibu kan yang aku lihat di poto simpanan kak Mirza. Tampangnya lebih indah kok daripada potonya, bila aku sendiri lihat dengan mata kepala aku di sini. Aku jadi kaget sebentar. Ibu...ops! maaf... kakak lebih cantik sekali dong. Ternyata aku berpeluang kenalin kakak”.
Nia Ramadhani memeluk dan mencium pipiku. Aku sekali lagi tergamam.

“Maaf...kamu kenal saya?” Aku bertanya dan memandang wajahnya dan pemuda ‘gila seks’ itu bersilih ganti.

“Ternyata....kak Haziq...be...be...” Ayatnya tergantung tetapi hanya memandang silih ganti dengan wajahku dan pemuda ‘gila seks’ itu. Aku semakin keliru macam-macam nama dah di sebut harini Mirza lah...Haziq lah...Irfan lah....semua nama tu buat aku binggung.............help...help.... aku nak pengsan ni. Penyakit amnesia semakin kronik melanda....help...help.....

     Pautanku semakin kemas di lengan ‘suami tercinta’. Rasa nak pitam dah. Berpinau uda ni...help pak......help ibuk.....(bahasa indon lagi)...aku...mahu..mahu...... 

   Aku pandang wajah ‘suami tercinta’ di sebelahku. Nama ‘suami tercinta’ ni siapa pulak? (sempat lagi aku berfikir dan berangan .Akhirnya aku..........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan