SeBuah HaRaPaN..............

Tentang Harapanku............
Tentang Harapan kewujudan....
Tentang Harapan Mengenali....
Tentang Harapan Penantian....
Tentang Harapan Kasih........
Tentang Harapan Sayang.......
Tentang Harapan Sebuah Cinta Sejati....
Layakkah...
Diri Ini...Merasai Kepahitan dan Kemanisan Cinta...
Atau Cinta Hanya Satu Kesakitan.

Cak-Cak

Followers

Ahad, Mei 15, 2011

Ku Harap Cinta 4



Part 4


        Pagi-pagi lagi Amanina sudah bersiap. Bau haruman Paris Hilton Can Can memenuhi ruang bilik. Kesegarannya membawa keceriaan kepada Amanina. Harumannya mengalirkan mood yang baik, ceria, segar kelembutan dan seseksi si pemakai. Erm...seksi!!!..aku tak seksi la, yang seksi tu Paris Hilton je. Walaupun dia alergik warna pink, tapi jadi igauan setiap harinya adalah haruman minyak wangi ni. Tapi botolnya tak la keseluruhannya warna pink, cuma penutup botol spraynya je kan hehehe...

    Sesudah solat Subuh ‘suami tercinta’ awal-awal lagi dah keluar bilik ni. Entah ke mana perginya. Tak sempat aku nak bertanya, dia dah lesap. Cam tau-tau je aku nak menghalaunya hahaha...jahatnya aku kan. Tapi elok jugak dia dah blah dari bilik ni, nanti tak pasal-pasal aku tak boleh nak khusyuk pulak. Dah la semalam dia tenung aku semacam je, masa aku solat Isyak. Selesai je bacaan akhir surah Yassin yang aku baca, aku lantas menoleh ke arahnya, aku tersenyum tapi dia leka memandangku tanpa membalasnya. Raut wajahnya seperti sedih je, aku pun tak tau, malas nak bertanya kang jawapannnya dah tentu-tentu la nak ‘bunga-bungakan’ hati aku lagi.  Sepanjang makan malam bersamanya semalam, ‘suami tercinta’ banyak menceriakan suasana. Dia suka berjenaka, aku pula seperti nak pecah perut je dengan jenakanya. Sekejap je aku boleh mesra dengannya. Ntah aura apa yang dia pakai sehingga aku rasa tak jejak bumi menahan ketawa setiap patah perkataan yang di ucapkan.

        Nak tau tak dia bawa aku makan kat mana? Mesti korang ingat aku makan kat restoran kat hotel tu kan. Tapi sebenarnya dia bawa aku makan kat gerai je nama tempatnya  PECEL MADIUN. Tapi kami sampai je tempat tu dah tutup. Aku ragu-ragu jugak nak masuk, rupa-rupanya makanan kami dah terhidang tinggal nak soru je. Rupa-rupanya juga pemilik gerai tu dah kamceng dengan dia. Yalah... lokasi favorite dia la katakan. Gerai tu buka dari pukul 9 pagi hingga 11 malam. Macam-macam la makanan kat atas meja tak tau nak makan apa. Antaranya Empal, Ayam Goreng, Lidah Paru, Otak-Otak, Tahu, Tempe Bacem, Tumis Pare, Bergedil Jagung dan Soto Makasar. Rasanya penuh perut la, nasib tak muntah je tau. Dah  la lapar tahap gaban jadi masing-masing balun je la. Maklumlah kami berdua tak makan seharian tau jadi bedal apa je kat meja tu hahahaha...tahap pelahap jugak kan kami berdua. Makanan tu semua qada’ tau, sebabnya sepanjang kat Bali masing-masing tak pernah makan kenyang-kenyang.

     Harini hari terakhir aku kat Bali. Malam kang nak balik dah. Selepas sahaja selesai acara penutupan majlis aku kena kemas baju dan checkout dari hotel ni. Penerbangan aku pun 7.20 malam nanti. Lagipun majlis ni selesai sebelum makan tengahari jadi sempat jugak pergi shopping apa yang patut. Alah.... setakat nak buat ole-ole untuk kawan-kawan dan ‘buah hatiku’. 

    Aku cuma mengenakan kebaya baba nyonya berwarna biru lembut hadiah pemberian Camelia 2 bulan yang lalu. Ntah!! apa mimpi dia hadiahkan aku baju ni. Acara penutupan pun bukannnya formal sangat pun tapi aku lebih selesa pakai camni. Biar kelihatan anggun gitu sih.

    Acaranya di mulakan dengan sumbangan dana kepada golongan-golongan giat seni yang kurang berupaya yang banyak menghasilkan kesenian yang cukup menarik perhatian di segenap Asia. Bertuahnya mereka di hasilkan bakat yang cukup istimewa walaupun mereka kurang berupaya. Aku sangat kagum dengan kebolehan mereka. Tapi pandanganku tiba-tiba di halang oleh kehadiran mamat ‘gila seks’ yang menegurku dari sisi meja sebelahku. Lantas mamat ‘gila seks’ tu duduk di ruangan kerusi yang dari tadinya kosong di sebelahku.

“Hai Nur Amanina.” tegurnya. Aku lantas berpaling.

“Awak juga tahu nama saya?” tanyaku.

“Dah tentu la. Suami awak yang perkenalkan nama awak. Maaf...pasal kelmarin. Saya tahu awak tertanya-tanya tentang saya kan?” beritahunya.

“Ya...saya pun jadi confuse. Awak kenal saya ke?”tanyaku pula.

“Maaf... sekali lagi. Saya Haziq Shauki” dia menghulurkan tangan. Aku menyambutnya. Huluran salamnya di paut dengan erat payah nak lepaskan. Aku membuntangkan mataku ke arahnya tanda menyuruhnya melepaskan genggaman tangannya.
“Maaf...saya terleka.” Katanya tanda menghilangkan rasa bersalahnya.

“Mana Nia Ramadhani? Semalam dia bersama awak kan.” Tanyaku untuk kepastian untuk mennghilangkan rasa gugup apabila di tenung mamat ‘gila seks’ ni.

“Dia ada shoting sinetron. Semalam dia cuma temankan saya ke majlis ni. Dia teman baik adik saya saje. Mereka sama-sama belajar di universitas di negara Indon ni.”terangnya lagi.

“Ooo.....ingatkan awek. Hehehehe...” aku tersenyum ke arahnya.

“Suami awak adalah penyumbang terbanyak di majlis kesenian ni. Maklum la..punyai syarikat besar di Asia ni kan.” Katanya lagi.

“Ha!!....erm...ya..ya...”Amanina terkejut dengan maklumat yang baru di ketahuinya.

“Bertuahnya awak kan punyai suami camtu, dah la hensome, kaya pulak tu.”tambahnya lagi.

“Awak kenal dia?”tanyaku pulak.

“Kenal camtu je la. Saya pun baru dapat bersemuka kat majlis ni. Selama ni saya hanya tahu dia adalah salah satu pewaris Pearl Holdings kat Asia ni. Banyak jugak anak-anak syarikatnya. Semuanya daripada usaha ibunda kesayangannya. Tapi setakat tu je la yang saya tahu. Selebihnya .......” jawabnya dengan menjungkitkan bahu ke arahku tanpa ada ayat penghabisannya. Satu maklumat lagi aku dapat tahu. Erm...’suami tercintaku’ tu pandai berahsia ye. Sebentar lagi dapatlah aku tahu siapa dia sebenarnya. Hahahaha....rancangan jahat aku dah bermula. Takpe... sabar Nur Amanina jangan terlalu tergesa-gesa nanti ketara je lakonan kau jadi bini ‘suami tercinta’ kau tu kalau kau tanya banyak-banyak kat mamat ni.

“Awak duk kat indon ni ke?”tanyaku.

“Taklah...saya duk kat KL jugak. Saya cuma menghadiri majlis ni atas arahan Papa mewakili syarikatnya untuk menyumbangkan dana. Selebihnya saya melawat family saya kat sini. Papa saya asal dari indon jugak berketurunan campur Jawa Cina.. Mama saya pula orang Melaka berketurunan Melayu baba dan nyonya. Tapi kami beragama islam tau.” Terangnya tanpa aku sempat nak mencelah. Peramah pulak dia ni.

“Patutlah muka awak lebih kepada Chinese Look’” kataku sambil tertawa.

“Awak memang comel la bila ketawa.” Katanya pulak. Seraya mematikan tawaku. Amanina dah tersipu-sipu bila mendapat pujian sebegitu.

“Takpe...comel-comel pun dah berpunya kan.” Tekanku untuk mengingatkannya. Yalah...kang leka dengan dia ni tak pasal-pasal ada lagi hati yang berbagi nak fikir pasal lelaki tau. Dah la fikir pasal Irfan yang tiba-tiba wujud sekali lagi.  Pastu dengan ‘suami tercinta’ lagi. Aduhai.....pusing-pusing. Padahal aku sendiri tak kenal pun dengan ‘suami tercintaku’ itu. Tapi untuk tak di ganggu.... baik aku mengaku je, lagipun tak luak pun.

“Awak mengingatkan saya pada seseorang. Awak ada kembar ke?”tanyanya mematikan lamunanku.

“Ha!!...takde.”jawabku.

“Betul??...takde??.” tanyanya lagi.

“Ya betul.....kenapa?”jawabku dengan wajah yang berkerut untuk kepastian pada soalannya.

“Muka awak seperti.....seperti...arwah tunang saya. Semalam masa awak pengsan Nia Ramadhani ingat awak adalah arwah tunang saya. Dia tak tahu tunang saya dah meninggal setahun yang lepas. Saya bawa dia ke mari pun secara tak sengaja. Saya tak sempat nak beritahu pasal kematian tunang saya kat dia. Masa dia lihat awak, dia terus menerpa awak tanpa mendengar penjelasan saya terlebih dahulu. Dia gembira bila berjumpa awak. Selama ni dia cuma dapat lihat wajah tunang saya melalui simpanan gambar adik saya Saidatul Mirza.Maaf ye....dia buat awak terkejut dan pengsan.” Terangnya dengan panjang lebar. Aku simpati dengan luahannya. Kini terjawab la sudah, kenapa dia memandangku dengan tajam masa kali pertama kami berjumpa di lif. Aku lihat dia seakan-akan terkejut. Mungkin mengira aku adalah jelmaan rohnya. Hehehe....kena minta maaf ni.

“Maafkan saya juga. Saya dah salah anggap kat awak. Saya fikir awak adalah orang jahat nak apa-apakan saya masa kat lif tu. Pandangan awak buat saya takut.” Terangku pulak.

“Takpe...nasib awak baik tau, suami awak peluk awak dengan erat. Kalau suami awak takde rasanya saya mati terkejut kat lif tu. Hehehe....” katanya pulak sambil tertawa.

“Aik apasal pulak?”tanyaku.

“Yalah...mungkin saya akan peluk awak sebab jelmaan arwah tunang saya ataupun saya tak dapat menahan diri mati terkejut kat lif tu terpandang wajah awak.” Ujarnya lagi.

“Ye...tak ye...jugak kan. Apa-apa pun, saya pohon maaf sekali lagi sebab salah anggap kat awak ye” kataku.

“Saya pun sama. Kosong-kosong tau tak yah nak minta ampun masa raya lagi” katanya sambil bercelucon dan ketawa.

Ok..hehehe...” kataku sambil melabel ‘O’ kat jari ke arahnya.

Ok lah..puan Nur Amanina nice to meet you. Rasanya dah lama kita berbual. Nanti ada pulak yang marah. Camtu saya minta diri dulu, lagipun jap lagi giliran saya di panggil kat pentas tu untuk sumbangkan dana.” Ujarnya.

“Ooo...ok..”kataku.Lantas Haziq berlalu dan melambaikan tangan dari jauh. Sempat jugak dia memberiku kad nama dia. Haziq Shauki Bin Tan Hazlan Shauki. Baik aku simpan je mana tau berkesempatan berjumpa dia lagi. Eh-eh....cam pelik je bunyinya Amanina. Erm...apa-apa je la. Bagi aku huluran sahabat lebih baik dari terikat. Ni pun terikat secara olok-olok aku dah gelabah. Kalau sahabat kan bagus, cam aku dengan Izat bergurau je tak kena tempat. Gempak pejabat tu kalau aku dan Izat dah bergurau. Yang lain tu aku tak berani la, sebab semuanya muka serius je dengan kerja.

“Erm...mana la pulak ‘suami tercinta’ aku ni.”luahnya.”Tadi beriya-iya nak pegi sama-sama, ni batang hidung pun tak nampak!” Amanina melilau mencari kelibat ‘suami tercinta’nya. Pandangannya bersatu apabila dari jauh Irfan merenungnya dengan tajam. Lagaknya seperti tak puas hati ke arahku. Aku membalas renungannya dari jauh, erm...nak sangat berlagak dengan aku ye. Ingat aku takut. Amanina bermonolog.

   Tapi kenapa dia muncul lagi. Aku sayang dia, tapi dia buat aku kecewa dan merana.. Ya....memang aku sayang dia tapi............adakah hati akan menerima kehadiran dia kembali ke sisiku atau aku harus belajar menerima orang lain dalam hidupku. Hati...jawab lah dengan kebenaran.

 Bertahun aku melupakannya. Dan bertahun jugak aku menjeruk rasa atas perbuatan ‘lelaki itu’ sehingga aku dapat bangun sendiri dengan kehadiran satu nyawa yang tak ternilai. Kehadiran anugerah itu, aku redha atas segala-galanya dengan semua ketentuan Allah menguji aku sebagai hambaNya. Namun, tidak sekelumit kah ingatan ‘lelaki itu’ kepada tanggungjawabnya. Haa....aku pasrah Ya Allah...sejauh ini kau mengujiku. Amanina bermonolog tapi lamunannya terhenti dengan lambaian ‘suami tercinta’ dan menuju ke arahnya.
















3 ulasan:

  1. so tu anak ngan irfan ke?
    sambung lg ye~

    BalasPadam
  2. yelah....saya pun confuse gak Harez tu anak sapa ya...banyk juga hero dlm cite ni...nama suami tercinta takda gi.....

    BalasPadam
  3. itu_aku +_^Zue:jawapan tu sy tak dpt jawab lg kena tgu entry seterusnya barulah terjawab harez tu anak sapa ye...bila amanina kembali ke KL akan terjawab siapa irfan dan suami tercinta..tima kasih
    rosyie:nama suami tercinta akan ada pd entry seterusnya jd kena tgu ye...hehehehe...dan hero sebenarnya adalah suami tercinta yg memegang bunga ros tu...hero dlm watak novel ni cuma 3 0rg je lah tak ramai pun hehehehe.....

    nti balik dr Indonesia(Makassar) sy akan smbung entry ni ye harap maklum..nak g cuti2 dlu nak lawat nenek kat sana...selamat bercuti semua..

    BalasPadam