SeBuah HaRaPaN..............

Tentang Harapanku............
Tentang Harapan kewujudan....
Tentang Harapan Mengenali....
Tentang Harapan Penantian....
Tentang Harapan Kasih........
Tentang Harapan Sayang.......
Tentang Harapan Sebuah Cinta Sejati....
Layakkah...
Diri Ini...Merasai Kepahitan dan Kemanisan Cinta...
Atau Cinta Hanya Satu Kesakitan.

Cak-Cak

Followers

Isnin, Mei 02, 2011

Ku Harap Cinta 1


PART 1


Kota Singapura
5 Febuari 2011


“Sayang mama tak?”Amanina berkata kepada anaknya

“Mesti la mama. Harez sayanggg….sangat kat mama tau, tapi kalau ada papa, Harez bertambah sayang lagi kat mama tau hehehehe…”Harez meluahkan pendapatnya kepada ibunya.

“Aik apasal cakap camtu plak?”

“Takde la…Harez gurau je la mama. Mummy mana mama?

Mummy kan dating dengan daddy.Tak yah la ganggu dorang, harini biar Harez dating dengan mama plak. Mama dah rindu tahap ‘gila’ dah ni kat Harez tau…mmmm…mmm…mmmuaah sayang  baby mama ni .

“Isy…mama ni…Harez dah besar la bukan baby lagi.”Luah Harez pada ibunya.Harez selalu muncung bila dirinya dikatakan baby oleh wanita-wanita yang di sayanginya iaitu mama dan mummynya. Tetapi  kata-kata Harez sebentar tadi menggugat debaran di hatinya bila perkataan papa mula di luahkan oleh satu-satunya permata hatinya itu. Amamina tidak dapat membayangkan reaksi lelaki yang telah meninggalkannya mengetahui dia mempunyai zuriat daripada kesilapan dan kelekaaan mereka sewaktu dulu.

        Bagaimanalah hendak ku jawab pada anakku ini bahawa papanya tidak pernah tau akan kewujudannya di dunia ini. Bagaimana pula persoalan yang sudah bertahun-tahun ini akan ku luahkan tentang kewujudan anakku ini kepada keluargaku dan rakan-rakanku bahawa aku seorang wanita malang yang di tinggalkan ‘sang lelaki’ ketika aku di luar sedar akan kealpaanku menjadi wanita yang lemah di mata lelaki.. aku tak dapat membendung kesedihanku bila aku di tinggalkan tanpa pamitan dari lelaki itu. Bertahun sudah tetapi persoalan itu tiada jawapannnya.


Kuharap... kau cuba memahami
Luahan hati ini
Yang ingin dicintai
Kuharap... kau dapat menghayati
Sentuhan jiwa ini
Yang ingin disayangi

Tiada balasan
Yang ada hanyalah alasan
Tiada jawapan
Yang ada hanyalah persoalan

Di manakah kejujuran
Di manakah ketulusan
Di manakah keikhlasan
Di manakah kejujuran

Kerana Tuhan hanya mahukan
Kejujuran, keikhlasan... cinta

Kuharap... kau dapat menghayati
Sentuhan jiwa ini
Yang ingin disayangi

Kuharap... kau cuba memahami
Luahan hati ini
Yang ingin dicintai
Kuharap... kau dapat menghayati
Sentuhan jiwa ini
Yang ingin disayangi

Di manakah kejujuran
Di manakah keikhlasan
Di manakah ketulusan
Di manakah keikhlasan

Kerana Tuhan hanya mahukan
Kejujuran, keikhlasan... cinta


“Mama...mama...mama...” Harez mengejutkan aku dari lamunanku yang panjang. Ku melihat raup mukanya yang lebih mewarisi wajahku. Nasiblah tiada yang mengetahui bahawa aku adalah seorang ibu tunggal yang membesarkan ‘permata hati’ ini. Di Malaysia mahupun di Kota Singapura, hanya keluarga Camelia sahaja menyimpan rahsiaku.

“ Maafkan mama sayang. Mama terleka sekejap, anak mama ni dah makin kacak la. Anak mama ni ada girlfriend tak? Hehehehe.....Amanina tersengih ke arah anaknya.

“Isy..mama ni Harez kecik lagi la...lain la mummy tu suka sangat berkepit dengan daddy tu cam tak nak lepas. Tapi Harez sayang kat daddy sebab selalu belikan koleksi bola ni.” Harez menunjukkan salah satu koleksi bolanya.

“Amboi mengata mummy ye, jap lagi mummy balik siap la mama bagitau mummy dan daddy mengata dorang tau.” Amanina mengusik anaknya.

“Alamak...(Harez menutup mulutnya) jangan la mama. Nanti mummy cubit-cubit plak pipi Harez lagi. Mummy tu takde lain suka cubit pipi Harez yang hensome ni hehehe...”

“Amboi perasannya anak mama ni.” Amanina mengucup pipi anaknya yang memang hensome pun. Amanina bermonolog.

“Jom mama kita main bola pastu kita main dam plak ye. Harini Harez dating dengan mama puas-puas sebab esok mama nak balik Kuala Lumpur kan. Cuti nanti mummy cakap nak pergi Melaka lawat opah kat sana. Mama jangan lupa tau kita pergi sama-sama sebab Harez nak naik menara Taming Sari hehehe...”Harez tersengih melihat mamanya yang seperti terkejut mendengar berita yang di sampaikannnya itu.

“Aik takde plak mummy cakap kat mama.”

“Ops!....sorry....Harez terkejut bila tiba-tiba melihat  kemunculan wajah mummynya yang mula menghampiri mereka. Melihat memek muka mummynya Harez cepat-cepat melarikan diri sebelum terkena cubitan berbisa sekali lagi. Camelia semakin menghampiri rakannya itu lalu duduk menghadap Amanina yang kelihatan tertanya-tanya agenda Camelia dan Harez untuk pergi ke Melaka tanpa pengetahuannya.

“Maaf la Nina aku bukan nak ketepikan kau pasal hal ni. Sebenarnya...sebenarnya...sebenarnya......alamak macam mana nak cakap ni.” Jason kat sebelah hanya memerhati dan menunggu perkataan daripada buah hatinya tentang perihal mereka. Ternyata Camelia belum memberitahu lagi tentang perkhawinan mereka kepada rakannya itu.

“Sebenarnya...sebenarnya...sebenarnya apa? Kau nak nyanyi lagu Yuna ke. Nada-nada geramku mula di bangkitkan bila persoalan tak di luahkan oleh rakan baiknya merangkap keluarga angkatnya itu.

“ Kami nak kawin la Nina..susah sangat la Camelia ni nak jelaskan cam ada jongkong emas je kat tekaknya.” Di sekehnya kepala Camelia sebab tergagap-gagap. Akhirnya  Jason menjawab teka-teki yang bermain di benak Amanina.

“Ha?....korang nak kawin dah...eeeeee......sukanya aku dengar berita ni” Amanina terus memeluk rakannnya.

“Bila? dan kat mana? majlisnya. Ni mesti nak buat kat Melaka kan. Apa la kau ni aku rakan kau pun tak pernah nak bagitau berita baik ni. Sedih tau huhuhuhuhu.....” nada-nada Amanina mula kedengaran. Faham sangat dah ibu tunggal satu ni gaya-gaya merajuk dah basi pun.

“Eleh...tak yah la nak buat muka hodoh kat depan aku tak laku tau...hehehehe...” Camelia terus memeluk rakan baiknya itu merangkap saudara angkatnya yang paling di sayanginya.

       Walaupun mereka berlainan agama tetapi tak menghalang mereka menjadikan Amanina seperti keluarganya sendiri. Bagi Camelia, ibu tunggal didakapannya ini adalah sirna baru kepada ibunya yang seakan-akan tak ingin hidup lagi akibat kehilangan adiknya. Adiknya meninggal dunia akibat kemalangan di hadapan rumah mereka. Pada hari kejadian itu, ibunya seperti hilang arah, termenung setiap hari menanti kepulangan adiknya di hadapan rumah.

        Setiap hari juga ibunya dari pagi hingga malam duduk di buaian menanti dan terus menanti anaknya pulang ke pangkuannnya. Kemurungan ibunya itu berlanjutan sehinggalah dua bulan  selepas kematian adiknya itu, Camelia menjumpai Amanina di hadapan rumahnya sedang tidur kesejukan dengan muka yang lebam-lebam di muka. Akibat kejadian itu, ibu melonjak kegembiraan bahawa anaknya telah kembali kepangkuannya.

      Ibunya tanpa segan silu memeluk dan mencium Amanina dan segera membawanya masuk ke dalam rumah. Bagi Camelia dan ibunya, Amanina adalah kelahiran semula adiknya yang telah meninggalkan mereka. Selama kewujudan Amanina itu, mereka sekeluarga menganggap Amanina membawa sirna baru kepada ibunya yang telah sedar dari kemurungan yang panjang. Kehadiran Amanina adalah ibarat penyeri hidup mereka sekeluarga dengan keceriannya.... dan sifat ‘gila-gilanya” itu.

            Tetapi satu hal yang mengejutkan kami sekeluarga lagi apabila Amanina tiba-tiba demam dan di sahkan hamil setelah dua bulan bersama kami. Selama kami sekeluarga menjaganya, tak pernah sekali pun kami bertanya asal usulnya sehinggalah perkara itu terbongkar di atas kehadiran seorang bayi di rahimnya. Dari situ lah segala yang tersurat dan tersirat di leraikan. Tetapi hal demikian tidak sekalipun untuk terniat cuba untuk memulaukannya malah kami cukup menyayangi ibu tunggal ini seperti keluarga kami sendiri. Kehadiran Amanina dan Harez adalah penyeri dan keceriaan kami.

          Kini Harez di bawah penjagaan Camelia akibat kekerasan dan pelbagai alasan untuk dari berpisah daripada ketelatahan anak muda itu. Akibat kedegilan Camelia, Amanina terpaksa berpisah dengan anaknya. Amanina hanya dapat berjumpa dengan anaknya sekiranya Camelia membawanya ke Melaka. Kini keluarga angkatnya itu telah berpindah ke Kota Singapura ini, jadi susahlah untuk bertemu lagi dengan anaknya berbanding sebelum ini mereka tinggal di Melaka.



................................................................................................................................................


 “Happy birthday to you...happy birthday to you.....happy birthday to Akmal Harez...”

“Erm...anak mama dah bujang dah. Dah genap 6 tahun. Boleh la cari awek kan.” Amanina mengusik permata hati satu-satunya itu, yang tiada tolak bandingnya dengan kasih sayang yang di pamerkan.

“ Yalah anak mummy dah besar la boleh la lawan daddy kat sebelah tu.” Camelia menunjukkan rasa tak puas hatinya pada tunangnya.

“Erm...ni takde lain mummy dan daddy gaduh lagi kan.” Luah Harez kepada mummynya.

“Takdelah..... gaduh-gaduh manje je” Camelia menjelirkan lidah ke arah tunangnya.Biasa la alah-alah cemburu gitu selepas bekas awek tunangnya call tadi, mula la Camelia tunjuk muka cemberutnya tanda tak puas hati.

“Jom anak mama...kita makan kek ye, sambil tu kita tengok drama pujuk memujuk malam ni hehehe...” Kelihatan Camelia mukanya dah merah menahan marah, geram dan malu apabila di usik Amanina.

            Dari jauh Amanina melihat Jason cuba memujuk Camelia dengan pelbagai aksi ‘gila-gilanya’. Dari lubuk hatinya, melihat kebahagiaan di hadapannya itu mungkin juga aku akan rasa dan kongsi jika sekiranya aku juga mempunyai orang yang di sayangi. Namun Amanina sedar kebahagiaannya hari ini adalah semata-mata untuk anaknya. Perasaan bahagia yang dirasai selama ini pun hanyalah apabila kewujudan bayi di rahimnya membesar tanpa sedarnya setelah menetap selama dua bulan di rumah keluarga Camelia. Kewujudun anak di rahimnya itu telah menyedarkannya dan nekad dirinya tidak perlu lagi bersedih dan menyesal dengan apa yang berlaku, sebaliknya bersyukur atas kehadiran permata hatinya itu. Namun selama ini juga anaknya itu tidak pernah bertanya tentang kewujudan ayahnya. Anaknya itu pandai menjaga hatinya tanpa mempersoalkan siapa ayahnya. Aku cukup berterima kasih dengan Camelia kerana menjaga Harez dengan penuh kasih sayang.

        Aku tahu Camelia mengajar anakkku itu untuk tidak bertanya kewujudan ayahnya kepadaku kerana aku pernah terdengar Camelia menasihati anakku untuk tidak pernah bertanya dan jangan biarkan aku dalam kesedihan dengan pertanyaannnya nanti. Tu pasal lah Jason juga di ajar untuk memanggilnya daddy supaya anaknya itu tidak kekurangan kasih sayang seorang ayah. Aku cukup berterima kasih dengan sahabatku merangkap kakak angkatku itu,tapi Camelia tak mahu di panggil kakak biasalah dia sering menganggap dirinya sentiasa muda hehehehe......

“Mama....mama...mama...” Harez megejutkan aku sekali lagi dari lamunan yang panjang.

“Mmm..mmm..muuaaah...pipi mama...I love mama...”

I love you to sayang” Aku tersengih melihat telatah anak manjaku.

“Esok mama balik jangan lupa tau tunggu Harez kat rumah. Nanti masak sedap-sedap sebab dah boring asyik makan KFC je kat sini. Mummy bukannya suka masak  so boring makan ayam je.”

“Amboi...pandainya mengata mummy ye.” Camelia yang mula mendekati mengucup pipi comel Harez.

“Tengok la anak awak ni Nina suka sangat mengusik aku.” Amanina lihat Harez dah tersengih-sengih melihat Camelia sambil kenyit mata ke arahku.Erm...semakin nakal pulak budak ni,entah la.... mewarisi siapa.

“Ooo.....usik mummy lagi ye siaplah.” Aku lihat Harez dah lari lintang pukang menuju ke arah Jason.

“Tolong...tolong....tolong....ada makan budak...daddy tolong Harez.... ada makan budak”

 “ Hehehehe....ada-ada saje karenah permata hatiku itu.” Amanina melihat ketelatahan anak satu-satunya itu cukup menghiburkan sesiapa sahaja. Amanina bermonolog sendiri.



................................................................................................................................................

Kuala Lumpur
10 Mac 2011

“Nur tolong aku boleh tak?” Izat tersengih-sengih mennghadap mukaku.

“Apahal mat romeo. Kali ni nak usya siapa pulak?” Tanyaku kepada Izat rakan sekerjaku yang merupakan mat romeo di pejabat ni. Tapi dia sangat baik hati. Baik ada makna tu,erm.....cam je aku tak tau taktik basi dia. Amanina bermonolog.

“Isy...kau ni Nur tak boleh ke cakap ‘baik-baik sayang’ kat aku yang macho ni.” Nada-nada melalut la tu dari seorang mat buaya vs mat romeo.

“Ye sayangku...ye abangku Izat yang terkonak-konak, yang kacak yang..yang..yang...ape ye...haaa...apa-apa la...boleh cik adik manis ni tolong” sambil Amanina menunjukkan riaksi ala-ala menggoda dan kenyit-kenyit mata ke arahnya.

“Isy...kau ni Nur ni yang tak jadi nak mengurat kau ni, bila kau buat muka ala-ala jahat camtu...Isy...geli pulak aku tengok muka kau camtu.”

“Nama je Cahaya Harapan tapi musnah pulak harapanku ini wahai puteriku Nur Amanina bila melihat muka hodohmu seperti itu hahahahaha......” Amboi... rancangan jahat mengata aku kat depan-depan pulak mamat ni ye.Takpe-takpe...Amanina rasa nak cabut-cabut je bulu hidung mamat ni kat sini jugak.

“Ok-ok...aku tak kacau kau lagi. Erm berbalik kepada persoalan sebentar yang tertangguh sebentar tadi, saya Fakhrul Izat Bin Affendy hendak meminta pertolongan kepada Nur Amanina Binti Hasyim untuk bersetuju mewakilkan Fakhrul Izat ke Pameran Kesenian Internasional di Bali Indonesia selama 3 hari kerana Fakhrul Izat di kehendaki balik ke kampung halamannya seberapa segera faham Cik Nur Amanina.” Kata Izat kepada Amanina

“Amboi.... siap ayat esei pulak mamat ni berhujah. Kau ingat kau nak masuk pertandingan pidato kat pejabat ni ke?.” Amanina menjelirkan lidah ke arah Izat.

“Alah...boleh la Nur. Aku harap kau je ni,mak aku masuk wad lagi la.Baru sebentar tadi adik aku call suruh aku balik malam ni jugak.” Ni yang malas, kalau ada yang merayu-rayu camni.Dah la aku tak boleh tengok memek muka yang tak laku ni depan aku merayu-rayu cam tapai basi ni. Kesian tau tak huhuhu....

“Erm...yalah-yalah.....tapi balik nanti belanja aku makan selama 3 hari berturut-turut tiada talian hayat dan tiada kompromi. Di tanggung sepenuhnya oleh poket Encik Fakhrul Izat. Hahaha.....ambik kau...” Aku lihat muka Izat dah terkebil-kebil dengan rancangan yang tak berapa jahat, bagi aku la. Hehehe.....

“Amboi...tak sempat menyempat baru minta tolong sikit dah minta habuan lebih-lebih. Ini tidak adil, undang-undang nak mengkopak dompet aku pulak ye.”

“Hahahaha...tak nak sudah...aku tak nak pergi baru padan dengan muka kau yang tak berapa nak hensome tu.” Amanina dan Izat kalau tiada usik mengusik memang sunyi la pejabat ni.

“3 hari jadi bersamaan perbelanjaan di tanggung selama 3 hari jugak la wahai encik Fakhrul Izat. Da...da....mmmuuaaah....” Amanina meninggalkan Izat dengan melayangkan ciuman jauhnya.

............................................................................................................................................

12 Mac 2011
Ubud Bali, Indonesia

“Wah cantiknya kat sini..damai dan tenang. Kalau bawak Harez kan best. Boleh bawak dia jalan-jalan kat sini. Mesti Harez suka, tau  je la anakku itu suka pemandangan yang indah.” Amanina membebel sorang-sorang melihat pemandangan di sekitar hotel yang di telah di taja sepenuhnya oleh syarikatnya.

       Kesian Harez dia datang KL mamanya ni pulak terpaksa outstation saat-saat genting camni. Padahal mama dah janji kan bawak Harez pergi Melaka jumpa Opah dan Atuk kat Melaka. Maafkan mama sayang, mama tak dapat temankan buah hati mama bercuti kat sana. Amanina kesal kerana tidak dapat menemani anaknya padahal dia dah rancang cutinya selama seminggu itu, untuk meluangkan masa bersama anaknya. Sudah sebulan juga la aku tak jumpa buah hatiku itu. Nasib la anakku itu tak memprotes kalau tak, adalah masa seminggu tak dapat dengar suaranya kat telefon. Pernah terjadi perkara camtu sebabnya aku sebagai ibunya leka kerana tak mengingat hari lahir Camelia (mummynya). Merajuk sakan anakku itu padahal orang yang  sambut hari lahir tak marah tapi buah hatiku itu pulak lebih-lebih. Harez....Harez...mama rindu sangat kat Harez....tunggu mama ye sayang........

Malamnya .....

    Amanina terleka tidur hingga tak ingat dunia lah rasanya. Sedar-sedar je dah pukul 6.30 petang. Tapi di Indonesia ni cakap jam setengah tujuh gitu lorh. Hehehe...alamak apa aku melalut ni aku dah lambat tak solat lagi. Dah la asar terlepas. Lenanya aku tidur.

     Setelah bersiap, aku segera turun dari hotel itu. Bahagian receptionist dah banyak kali telefon tadi suruh bersedia mengisi ruangan tempat duduk VIP yang telah di khaskan untukku. Tak sangka pulak aku layak duduk sebaris dengan tetamu ke hormat harini. Hehehe.....asyik melalut je aku ni, dah la lambat membebel je cam mak nenek huhuhu.....

     Sesampainya di hadapan pintu lif aku segera masuk dengan tergesa-gesa sampai terjatuh jugak la beg yang aku pegang. Isy malunya.....aku tak pandang kiri dan kanan sebaliknya buat muka tak malu je.hehehehe....lantak la bukan ada yang kenal pun aku kat sini. Aku bermonolog sendiri.Akibat keterlekaanku aku lihat ada mamat  ni duk jeling-jeling ke arahku....isy..mamat gila seks ke? Alamak takutnya......aku pandang ke belakang lagi tiba-tiba ada satu tangan mamat mana ntah duk landing memelukku dengan erat di pinggang. Ops! Ni sudah lebih.... aku takut mamat ‘gila seks’ di belakangku ni mamat kat sebelah ni pulak terlebih ‘gila seksnya’. Suka-suka je dia peluk aku. Ini tak boleh jadi ni. Sebelum sempat aku lihat wajah lelaki di sebelah yang memelukku itu, tiba-tiba dia mengusik rambutku untuk di selitkan di telinggaku.

“Sayang...sapa suh cantik sangat, kan dah ada yang kacau. Ni yang susah bawak bini lawa camni ade je nak usya” Kata lelaki di sebelahku itu. Alamak suka-suka je mengaku aku ni bini dia sejak bila aku kawin dengan mamat perasan ni. Amanina malu untuk memandang lelaki di sebelahnya malah dia merasakan lebih selesa pulak di peluk camtu. Rasa selamat beb.

      Aku lihat pemuda ‘gila seks’ tadi terus keluar dari lif setelah lif berhenti di tingkat dua. Aku masih tak berani memandang wajah lelaki di sebelahku. Pautan di pinggangku di leraikan Aku berpura-pura membetulkan kebaya yang aku pakai. Padahal dah cantik pun. Tak yah belek-belek dah mama..... memang dah cantik pun, tergiang-giang setiap patah  hero ‘buah hatiku’.

“Erm...cik....” Tak sempat dia memulakan kata aku segera berlalu keluar dari pintu lif tanpa melihat wajahnya.

            Malunya....siapa la lelaki berani peluk aku tadi. Dah la tak cakap terima kasih kat dia. Tentu lelaki tu benggang dengan wanita sombong cam aku ni. Aduh menyesal pulak. Dah la dia selamatkan aku dari pemuda ‘gila seks’ tu. Tapi.....dia peluk aku tadi aku tak marah pulak...isy....tak leh jadi ni. Aku kena jumpa jugak lelaki tadi nak marah dan ucap terima kasih sekali kat dia. Isy...boleh ke camtu. Dah marah pastu nak ucap ‘baik-baik sayang’ pulak. Dia bukannya Izat yang boleh aku bergurau. Aku berpatah balik tapi kelibat lelaki tadi dah tiada. Alamak....baru je nak marah....lesap pulak.... mana nak cari lelaki segak tadi tu. Segak ke? Erm...apa-apa je la Nur Amanina.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan