SeBuah HaRaPaN..............

Tentang Harapanku............
Tentang Harapan kewujudan....
Tentang Harapan Mengenali....
Tentang Harapan Penantian....
Tentang Harapan Kasih........
Tentang Harapan Sayang.......
Tentang Harapan Sebuah Cinta Sejati....
Layakkah...
Diri Ini...Merasai Kepahitan dan Kemanisan Cinta...
Atau Cinta Hanya Satu Kesakitan.

Cak-Cak

Followers

Jumaat, Mei 13, 2011

Ku Harap Cinta 3



Part 3


“Alamak!!... cam best pulak ada bantal peluk gebu camni”. Aku mengeliat ke kiri dan kanan.

“Aah...letihnya...”. Aku terkejut bila terpandang ada seseorang sedang tidur di sofa. Aik sejak bila aku ada peneman ni. Aku bermonolog .

“Dia...bukan ke????...haaaa...........”aku teriak sekuatnya hingga mengejutkan lelaki yang lena di sofa tu.

“Apa ni? Kacau orang tidur la, cam pontianak je awak teriak tau.”wajahnya berpisat-pisat sambil menggosok mata seperti nak tidur kembali.

‘Hei??...apasal awak tidur kat sini. Ni bukan bilik awak la sesuka hati je ye awak tidur kat bilik saya. Banyak cantik.!!

“Saya hensome la, cantik tu untuk  wanita cam awak la sayaaangg...hehehe...”. Muka tak nak ngaku salah tu.

“Camni la ‘suami tercintaku’ baik awak keluar dari bilik saya ni sebelum saya mengadu kat pihak hotel ni awak ceroboh bilik saya.”

“Aik!!...bukan ke saya ni ‘suami tercinta’ awak?”. Muka tak nak blah pulak dia ni ye.

“Awak!!!......isy malas nak layan awak tau. Baik awak keluar je la dari bilik ni sebelum saya belasah awak” Aku sekadar mengertak je padahal takut beb kang lelaki ni nak buat tak baik kat aku. Eeee...takut nak fikr la.

“Kenapa muka awak cam takut je dengan saya. Saya tak kan apa-apakan awak la. Awak kan ‘isteri kesayangan’ saya hehehe...” ujarnya lagi sambil mengenyit mata ke arahku.

“Ermm...sa..sa..saaa..ya bukan takut kat awak pun” ujar Amanina dengan tergagap-gagap. Aku lihat ‘suami tercinta’ tersengih-sengih memandangku. Ntah apa yang mencuit hatinya. Aku rasa aku tak buat lawak tau. Geramnya..... dia boleh tersenyum cam kerang busuk pulak. Aku dah tahap nak sorok muka ni, malunya...... Tolong.......

“Jangan risau ‘suami tercinta’ awak ni dah jaga awak dengan baik sejak 3 jam  tadi. Risau saya bila awak pengsan tetiba tau. Dah la awak berat nak kena angkat bawak kat bilik ni.”ujarnya lagi.

“Ha!!!...saya pengsan ke tadi dan....3 jam tak sedarkan diri.” Aku melopong dan bertanyakan soalan bodoh kepadanya. Ternyata penyakit hilang ingatan aku dah makin kronik. Lepas ni kena jumpa doktor la.

“Awak memang camni ke?” Satu lagi soalan bodoh terkeluar daripada entry cerita ni hehehehe....

“Apa maksud awak?”tanyaku pulak sambil mengerut muka memandangnya.

“Awak tak ingat apa-apa ke berlaku tadi??. Awak kan pengsan kat dewan kesenian. Awak...awak... memang selalu camni ye.....maksud saya, yalah... awak seperti mengalami penyakit pelupa. Dengan perkataan kasar pulak awak ni pernah amnesia ke?.

Dia ni apasal la...kejap pangil sayang...kejap ber..awak-awak...tapi kalau dia panggil aku sayang best gak cam kena je dalam hati aku ni hehehe...alamak..gediknya.

“Sayang....dengar tak ni? Mengelamun pulak.” ‘suami tercinta’ melambaikan tangan ke arahku.

“Maaf...terleka jap. Apa yang awak cakap tadi... saya kurang dengar la hehehehe....” Aku tersenyum ke arahnya.

“Aduhai...comelnya bila sayang senyum camni sejuk hati abang tau.” Ujarnya lagi.

Alamak...siap ber abang la pulak...cam real je dia suami aku. Tapi rasa sebati dalam jiwa oooo......

“Camni la,mulai saat ni abang akan jaga sayang tau. Lagipun semua orang kat sini dah tau sayang ni isteri abang. Jadi abang kena pindah ke bilik ni .  Kejap lagi dorang nak ke mari jenguk sayang.” Ujarnya tanpa sempat ku bertanya dan mencelah.

“Tapi...aaa.. wak bukan....suami saya”. Aku tergagap lagi.

“Ya......tapi dorang menganggap sayang ni isteri abang. Lebih baik camtu, sebab abang tak nak dorang semua tu usya sayang. Abang cemburu tau!.” Ujarnya lagi dengan suara yang tegas.

Kata-kata ‘suami tercinta’ tu mengganggu hati dan benaknya. Amanina teruja seperti di sayangi.

“Awak....”

“Syss....”dia meletakkan jari telunjuknya ke bibirku. “Tak ada siapa yang boleh rampas sayang dari abang mulai harini. Abang takkan biarkan sayang kesepian lagi. Abang... akan berikan kasih sayang secukupnya yang dah lama abang abaikan untuk sayang. Abang akan tebus semuanya sehingga sayang sesak untuk bernafas dengan kasih sayang abang”. Ujarnya dan meninggalkan Amanina  yang terkedu dengan kata-katanya.

       Amanina yang terkaku, dapat merasakan sesuatu perasaan asing menyelinap ke sanubarinya. Perasaan yang membuatkan seluruh tubuhnya terasa terawang-awang. Menikmati perasaan indah yang tak pernah di rasainya sebelum ini. Amanina tertanya-tanya siapa lelaki ini yang begitu berani mengusik hatinya yang sekian lama tidak terisi dengan kehadiran seorang lelaki. Beraninya dia berkata sebegitu kepadaku. Siapa dia??



........................................................................................................................

      Malam itu Amanina melarikan diri dari perhatian ‘suami tercinta’ dan pandangan Irfan Naufal. Terpandang sahaja kelibat mereka Amanina pura-pura tak memandangnya dan segera beredar dari dewan kesenian itu walaupun majlis belum berakhir. Amanina tak dapat memikirkan hatinya yang sehingga kini tidak stabil dan menidakkan perasaan yang tetiba hadir dalam hatinya.

    Malam itu juga Amanina menghabiskan masa bersendirian di pantai melayan perasaan. Amanina tak dapat membendung perasaannya. Macam-macam yang terjadi sejak dia berada di bali ini. Dengan kehadiran lelaki yang tak di kenali dan juga kehadiran cinta lama menggangu benaknya. Irfan naufal. Ya... nama itu sekali lai meniti di bibirnya.

“Irfan Naufal....kenapa kau juga menggangu ketenangan aku?”. Amanina mengeluh.

“Awak sebut nama saya?” Amanina terkejut dan berpaling ke arah suara itu.

“Irfan....awak  ...”.Amanina melopong terkejut.

“Maafkan Irfan kejutkan Nina. Nina apa kabar? Sihat?. Tak sangka kan jumpa Nina kat sini. Dan tak sangka juga Nina dah secantik ni. Irfan terkedu bila terpandang Nina majilis semalam. Irfan cuba dekati Nina tapi Irfan takut Nina tak nak bercakap dengan Irfan. Setelah apa yang terjadi 8 tahun lalu baru harini Irfan berani bersemuka dengan Nina. Selama ni Irfan sering perhatikan Nina dari jauh tapi Irfan tak berani nak berhadapan dan bersemuka camni. Irfan cuba dekati tapi......tapi....Irfan takut..takut Nina terkejut dengan kehadiran Irfan.” Ujarnya sambil menatap wajah Amanina kelihatan terkejut dan keruh itu.

“Awak dah abis cakap? Maaf saya tak kenal awak.” Amanina segera berdiri dari duduknya dan ingin beredar namun pautan kejap Irfan mehalangnya. Amanina menjeling dan meleraikan pautan itu dengan kasar.

“Maaf....Irfan tak sengaja.”

“Camni la cik Irfan. Mungkin 8 tahun dulu saya pernah kenal awak. Tapi mulai harini jangan ganggu saya dan jangan la intip perjalanan hidup saya. Saya dah cukup dewasa untuk harungi kehidupan ni. Jadi jangan la awak mengganggu gugat ketenteraman saya yang selama ini dah aman daman ni. Faham??..” Kata Amanina dengan tegas. Aku segera berlalu namun aku berpaling bila dia menyebut nama Harez.

“Harez sihat?.”Amanina melopong sekali lagi.

“Irfan tahu segala-galanya tentang Nina. Dah lama Irfan ekori Nina. Tapi Irfan tak berani nak tunjukkan muka.” Ujarnya lagi

“Awak ekori gerak geri saya??..How dare you?. Saya nak ingatkan awak sekali lagi, jangan cuba permainkan kehidupan saya lagi. Saya tak nak ingat langsung pasal awak. Saya tak akan berpaling pada zaman kebodohan saya yang jatuh cinta dengan awak? Airmata yang aku tahan akhirnya jatuh juga. Amanina berkata lagi tanpa memberi peluang Irfan meluahkan katanya.

“Sekali lagi saya di perbodohkan. Sanggup awak upah orang untuk mencari maklumat hal peribadi saya. Kenapa awak suka mempermainkan kehidupan saya? Kenapa?..” desis Amanina menolak tubuh Irfan yang cuba memautnya, dan segera berlari tanpa berpaling lagi.

“Amanina.....”teriak Irfan lagi. Namun semakin jauh langkah Amanina meninggalkannya.

Sebaik sahaja dalam bilik hotel. Amanina menyembamkan wajah di bantal pembaringannya menangis sepuas-puasnya. Tak tahu apa yang dia rasa kini menerjah kembali. Kenapa Irfan mesti wujud di kali ni. Aku dah lupakan dia. Tapi kenapa dia sering ganggu ketenteraamn aku. Aku tak mahu ingat lagi tentang dia. Aku tak mahu di perbodohkan lagi manusia seperti dia. Aku melempiaskan kemarahanku dengan menangis semahu-mahunya. Namun tingakahnya itu di perhatikan ‘suami tercinta’ yang sejak tadi menunggu kepulangannya.

“Sayang...kenapa ni? Usulnya setelah membiarkan tangisan Amanina reda dari kedengarannya. Dari tadi dia cuma memerhati dan cuba mendekati tetapi terhalang kerana tangisan Amanina semakin kuat esakkannya.

Amanina segera bangun dari pembaringan. Dan mengesat airmata yang tak akan berhenti malah semakin deras pulak bila ‘suami tercinta’ ni bertanya. Tak ada lagi segan silunya mengalirkan airmata di hadapan ‘suami tercinta’ nya itu.

“Abang cari sayang merata tau. Risau abang... sayang tak muncul-muncul kat dewan setelah sayang keluar tadi. Abang ingatkan sayang pergi toilet. Tapi semakin lama abang tunggu sayang tak muncul-muncul juga abang cari sayang. Saya pergi mana tadi?..” ‘suami tercinta’ mendekati Amanina dan memeluknya.

“Cerita dengan abang, siapa yang telah berani memerah airmata sayang ni? Erm?? Lagak tak leh blah hehehehe...” sambungnya lagi

“Berani-berani orang tu bagi sedih, sayang abang yang comel ni sesuka hati  mak bapak dia ye....meh tunjuk kat abang...abang nak pulas telinga dia tu. Isy....isy...anak siapa la jadi mangsa lepas ni erm....” usulnya lagi sambil bercelucon menghiburkan Amanina yang semakin kelam dari tangisnya.

Amanina tersenyum dan meleraikan pelukan ‘suami tercinta’. Malunya boleh terpeluk pulak bila saat sedih camni.

“Awak...maafkan saya...baju awak dah basah dengan airmata saya” kataku sambil menatap wajahnya dengan tersipu-sipu.

“Eleh-eleh...comelnya sayang muka camtu...alamak...tak tidur malam la abang camni.” ‘suami tercinta’ mengenyitkan mata ke arah Amanina

“Takpe sayang....mulai harini juga, abang rela jadi peneman kala sayang sedih, gembira,duka dan seanteronya....abang sanggup hadapi demi sayang sampailah sayang tak sanggup lagi memandang muka abang yang hensome ni hehehehe.....” kata-kata itu penuh makna walaupun dia cuba berjenaka namun di sebalik kata-kata itu, sebati di sanubariku sekali lagi.

“Meh...temankan abang makan. Abang lapar la....” ujarnya dengan memek muka simpati ke arah Amanina.

“Aik!!...tak makan ke kat dewan tadi?” tanyaku pulak.

“Tak. Abang cari sayang merata tadi. Tak jumpa sayang,  abang tunggu la kat bilik ni. Yalah.... orang-orang yang kenal abang kat dewan tadi pelik, sayang tak bersama abang. Lebih-lebih lagi mamat yang cuba ganggu sayang kat lif tu, tertanya-tanya pasal sayang.” Ujarnya lagi.

“Kesiannya...maafkan saya. Sebab saya awak berlapar pulak, padahal saya ni cuma isteri olok-olok awak je pun kan. Meh la...saya pun lapar gak dari tadi minum airmata je ni hehehehe....”Amanina tersenyum dan menghadihkan kenyitan mata ke arah ‘suami tercinta’. Saje je nak test jantung dia hehehe.....nakal kan.

“Alamak.....!!!...terlupa la...jap ye...” katanya sambil tercari-cari sesuatu.

“Awak cari apa?’ ujarku kepadanya.

“Ha!!!....jumpa pun. Rupanya jatuh kat sofa ni.” Katanya seraya memandangku dengan tersenyum-senyum dengan mengerdipkan mata ala-ala lelaki  miang gitu.

“Haa.....nasib baik la jumpa balik kalau tak payah nak kuar dari bilik ni.” Katanya lagi.

“Awak cari apa tadi tak nampak pun barangnya?” kataku pulak dengan muka terkial-kial.

“Jantung abang la sayang......hehehe...terjatuh tadi, masa sayang kenyit mata kat abang. Isy....comel betul sayang... buat camtu. Tergoda abang tau. Tak yah kuar makan pun takpe.” Ujarnya membuat Amanina ni, cam tak pijak bumi dah. Malu beb....kat pipi dia dah blusher tau.

Bagi mehilangkan rasa malunya,  Amanina mengusulkan soalan yang sejak semalam tak terjawab.

“Siapa nama awak? Dan siapa awak sebenarnya? Dan kenapa awak sentiasa jadi penyelamat saya? Dan apa awak nak dari saya? Awak tentu kenal saya kan? Macam mana awak boleh sebaik ni dengan saya? Saya kenal awak ke? Kita pernah bertemu sebelum ni????...”pelbagai soalan keluar dari bibir mungil Amanina menyesakkan pernafasan ‘suami tercinta’ di hadapannya.

“Saa..sa..sa...ya ..ab..aabang...‘suami tercinta’ sayang la.” Ujarnya dengan tergagap-gagap.

“Tapi.....” ujar Amanina pulak.

“Syss....” jari telunjuknya sekali lagi di bibirku.Dan memegang kedua-dua pipiku menghadap wajahnya.

“Siapa pun abang...yang sayang perlu tahu, abang terlau sayangkan sayang...abang janji, sayang takkan terkurang malah sentiasa berlebih kasih sayang untuk sayangku Nur Amanina. Sekali lagi abang nak ulang.... abang akan buat sayang sesak nafas dengan kasih sayang abang buat Nur Amanina.” Ujarnya buat Amanina terkedu dan melopong. Tanpa kata-kata hatiku berbunga-bunga sekali lagi. Cukup indah perkataan itu. Amanina bermimpi ke?

Amanina berpaling lagi menatap wajah ‘suami tercinta’

“Awak....” panggilnya.

“Biarlah rahsia. Suatu hari nanti Nur Amanina akan tahu siapa abang sebenarnya. Tapi... buat masa ni, jangan la tanya siapa abang. Cukup la sayang kenal abang sekarang. Kalau dulu Nur Amanina berharap akan ada cinta.Tetapi mulai detik ini juga, Nur Amanina bukannya saje ada cinta malah kasih sayang yang tak ada tolok bandingnya.” Katanya lagi.

Amanina sekali lagi terkaku, perasaan asing itu menusuk ke kalbunya. Menikmati perasaan indah lagi menyelinap ke seluruh nadinya.Namun dia sedar, dia baru belajar akan indahnya sebuah kata-kata cinta yang akan hadir di sanubarinya. Tapi perlu di ingatkan cinta itu sangat memeritkan jika ianya sebati dengan dirinya. Dia tak ingin lagi kecewa, tak ingin lagi di perbodohkan dan di permainkan. Tapi kenapa kata-kata indah itu membuatnya rasa di lindungi. Memang aku mengharapkan cinta. Tapi wujudkan cinta itu dihatiku atau cinta itu sekali lagi buat aku terus merana dan menunggu hadirnya sebuah cinta yang sejati. Sesungguhya penantian cinta itu amat menyesakkannya.Aaa....betul kata pujangga jangan bermain api nanti terbakar diri.

Lamunanku terhenti.....

“Meh.... sayang...abang dah lapar tahap gaban ni.” Ujarnya mengejutkan aku dari lamunan yang panjang.
Aku tersenyum ke arahnya. Siapa dia sebenarnya. Persoalan itu bermain lagi di benakku.

“Jom cik abang...” kataku sambil memautkan tanganku ke lengannya. Dan tak lupa kenyitan mata sekali lagi ke arahnya. Hehehehe...saje nak test jantung cik abang kat sebelah baru la real cam sepasang suami isteri.

Peranan baru bermula. Amanina bertekad akan cari maklumat tentang ‘suami tercinta’ nya itu. Nak berahsia sangat ye. Tunggu la.......


















3 ulasan:

  1. sapa irfan naufal? sapa suami tercinta? apa2 pun entry ni best...nak tau entry seterusnya la ...cepat...

    BalasPadam
  2. irfan tu kekasih lama amanina...
    suami tercinta pulak akan terjawab apabila rahsianya terbongkar....siapa dia..kena tgu entry seterusnya...tima kasih...

    BalasPadam
  3. bler nk updated entry??????xsbr nk tau psl suami tercinta....huhuhu :))

    BalasPadam